Wednesday, February 13, 2008

Balasungkawa dan Tahniah

Kehilangan Kapak Jangak dan Kemunculan Fajar Islam
Tahniah Sdr Ramli

MSO

SEJAK petang semalam blog Kapak Jangak kepunyaan sahabat saya Sdr Ramli Abdul Halim tidak dapat dilayari. Semua data termasuk masheadnya hilang. Hairan! Ketika saya bersusah payah mencari ke mana hilangnya Kapak Jangat, tiba-tiba masuk satu SMS dari Ramli memaklumkan kehilangan itu.

"Blog kawe telah dimusnahkan oleh musuh. Blog demo lagi mane?" Begitulah bunyi SMS sdr Ramli. Saya tergaman seketika kemudian cepat-cepat membuka blog saya. Risau juga takut blog saya turut menjadi mangsa 'musuh' seperti disebutkan Ramli itu. (Mudah-mudahan tidak).


Semasa menghadiri majlis di Damansara malam tadi beberapa rakan turut bertanya mengenai kehilangan Kapak Jangak. Walaupun blog berkenaan tidak disenangi oleh sesetengah pihak kerana "kebebasan dan keterbukaannya" namun kehilangannya dirasai dan dikesali.

Beberapa teman lain menghubungi saya bertanyakan Kapak Jangak. Para peminat Kapak Jangak memang resah gelisah dan merasa kosong dengan kejadian itu. Kapak Jangak sudah menjadi tea tarik atau nasi berlauk kepada mereka.

Sebagai orang yang turut mengalu-alukan kewujudan Kapak Jangak pada awalnya dengan harapan ia memeriahkan alam siber dan dapat pula sdr Ramli melontarkan idea bernas dan bebasnya, saya merasa sedih atas kejadian itu. Betapa kalau kehilangan bukan kerana teknikal sebaliknya perbuatan musuh ianya peru dikecam. Mereka yang melakukannya tidak menghormati kebebasan media dan merupakan golongan yang pengecut.

Memang ada bahan-bahan yang dipostingkan dalam blog berkenaan agak melampau dan bersifat peribadi. Namun melenyapkan blog, merebohkannya bukan cara sebagai anak jantan. Patutnya blog dilawan dengan blog bukannya menggunakan tektik kotor.

Apapun kepada sdr Ramli saya harap tidak mudah patah semangat. Hilang Kapak Jangak lepas ini diharap akan timbul pula Golok Dogol. Sesungguhnya kehilangan Kapak Jangak sesuatu yang menyedihkan.

Dalam perkembangan lain mengenai diri sahabat saya ini, beliau baru emailkan kepada saya cover majalah terbaharunya iaitu Fajar Islam. Nampaknya sebuah lagi majalah muncul di pasaran. Kemunculan Fajar Islam itu sudah pasti sedikit sebanyak dapat mengubati kedukaan sahabat yang tidak pernah mengaku kalah dengan cabaran kehidupan itu.

Tahniah dan semoga Fajar Islam terus bersinar menyuluh alam dan umat manusia ini. [wm kl 9:30 am 13/02/08]

No comments: